DIETA DASH

„Dietary Approaches to Stop Hypertension” – dosłownie tłumacząc – „zatrzymywanie nadciśnienia dietą”, więc jak sama nazwa mówi, jest to sposób żywienia dedykowany szczególnie osobom, które mają problem ze zbyt wysokim ciśnieniem tętniczym krwi. A więc jeżeli masz ten problem lub jesteś na to schorzenie szczególnie narażony, ponieważ ktoś z Twojej rodziny ma nadciśnienie – zastosuj dietę DASH.

dieta dash

Jakie są zasady stosowania diety DASH?

  1. Jedz produkty nabiałowe oraz zbożowe – to składniki ważne nie tylko dla najmłodszych
  2. Sięgaj nie tylko po warzywa i owoce, ale również orzechy, które wzmocnią Twoje serce!
  3. Częściej rezygnuj z porcji mięsa na rzecz ryb – są one bogate w kwasy omega 3
  4. Cichy zabójca, który podwyższa ciśnienie krwi? Oczywiście sól! – Ogranicz!
  5. Niezmiennie wypijaj ok. 1,5 l płynów dziennie – najlepiej wody niegazowanej
  6. Zapomnij o używkach – alkohol, papierosy? – Wykluczone
  7. Wysoko przetworzone produkty również są nie wskazane ze względu na obecność dużej ilości soli oraz tłuszczu – jeśli spożywasz takie produkty, znacznie wzrasta poziom cholesterolu

Łatwo zauważyć, że nie jest to dieta rygorystyczna, nie wymaga specjalnych ograniczeń poza tymi, które określają zasady zdrowego żywienia. Dzięki tej diecie nie tylko zmienisz swoje nawyki żywieniowe na lepsze, ale również wpłyniesz na poprawę pracy swojego serca.

Nie potrafisz nie jeść słodyczy?

Jak już wcześniej wspomniałam, dieta DASH nie jest dietą restrykcyjną, odchudzającą,  zmniejszenie masy ciała jest tutaj zatem „ skutkiem ubocznym”. Dieta ta ma na celu szczególnie poprawę zdrowia a przy okazji możemy dzięki niej schudnąć, dlatego nie musimy zupełnie odrzucać słodkości, czasami możemy sięgnąć po gorzką czekoladę a nawet miód – produkty te działają przeciwzakrzepowo!

Przykładowy jadłospis dla diety DASH:

I ŚNIADANIE
  • Owsianka z suszonymi owocami
  • Brzoskwinia
  • Zielona herbata
II ŚNIADANIE
  • Kromka chleba pełnoziarnistego
  • Margaryna
  • Szynka z kurczaka
  • Pomidor
  • Szczypiorek
  • Szklanka soku pomarańczowego świeżo wyciśniętego
OBIAD
  • Krem z brokułów
  • Ryż brązowy
  • Ryba (np. dorsz, halibut) pieczona
  • Warzywa gotowane na parze (np. cukinia, fasolka szparagowa, papryka czerwona)
PODWIECZOREK
  • Koktajl z maślanki i malin
KOLACJA
  • Chudy twaróg z rzodkiewką i szczypiorkiem
  • Kromka chleba pełnoziarnistego
  • Zielona herbata