DIETA DUKANA / BIAŁKOWA

Ostatnio jedna z najbardziej popularnych diet odchudzających, skuteczna, jednakże niesie ze sobą również wiele negatywnych skutków. Czy na pewno warto ją stosować?

Na czym polega dieta doktora Pierre Dukana?

Najważniejszą zasadą, o której trzeba pamiętać stosując tę dietę jest zwiększenie spożycia białek oraz ograniczenie spożycia produktów zawierających duże ilości węglowodanów i  tłuszczów. Kuracja ta wymaga również wypijania dużej ilości wody, bez tego będzie ona mniej skuteczna i bardzo obciąży nasze zdrowie.

dieta dukana

Dieta Dukana – FAZY:

FAZA I

(faza ataku)

  • Najbardziej restrykcyjna
  • Trwa ok. 2-7 dni
  • Polega na spożywaniu produktów dostarczających pełnowartościowego białka zwierzęcego w taki sposób, aby nie dopuścić do uczucia głodu
FAZA II

(faza naprzemienna)

  • Może trwać nawet kilka miesięcy
  • Stosujemy ją do osiągnięcia odpowiedniej wagi
  • Polega na spożywaniu posiłków wyłącznie proteinowych na przemian z posiłkami proteinowo – warzywnymi
FAZA III

(faza utrwalenia)

  • Czas trwania ⇒ każdy utracony kilogram = 10dni
  • Można łączyć białka z warzywami
  • Do jadłospisu możemy dodać chleb pełnoziarnisty, ser żółty oraz owoce o niskiej zawartości cukrów
  • 2 razy w tygodniu możemy zjeść wszystko to na co mamy ochotę (uwaga! Dotyczy to jednego posiłku a nie całego dnia!)
  • JEDEN DZIEŃ W TYGODNIU SPOŻYWAMY TYLKO POSIŁKI WYŁĄCZNIE PROTEINOWE
FAZA IV

(faza stabilizacji)

  • Nie spożywamy słodyczy i napojów słodzonych
  • Odżywiamy się zgodnie z zasadami zdrowego żywienia, jednak dla utrzymania odpowiedniej wagi stosujemy do końca życia jedną zasadę:

⇒ JEDEN DZIEŃ W TYGODNIU SPOŻYWAMY TYLKO POSIŁKI PROTEINOWE!

 

 

CO JEŚĆ W FAZIE ATAKU?

  • Chude wędliny
  • Kurczak i indyk (bez skóry)
  • Ryby (dorsz, pstrąg, mintaj, sola, łosoś, halibut, makrela)
  • Krewetki, ostrygi, homary, małże
  • Cielęcina, wołowina (poza antrykotem i rozbratlem), konina
  • Jogurty naturalne, maślanki, mleko, twaróg

Niewątpliwie zaletą diety Dukana jest jej skuteczność, czyli szybka utrata zbędnych kilogramów. Większość osób stosujących tę dietę ma na uwadze wyłącznie taki efekt, natomiast mało kto interesuje się skutkami ubocznymi tej kuracji odchudzającej, a mianowicie wpływem wysokobiałkowej diety na zdrowie. Podsumowując:

  • Pojawienie się uciążliwych zaparć
  • Gorsze samopoczucie
  • Niebezpieczne obciążenie nerek oraz wątroby
  • Niedobory witamin

Decydując się na dietę odchudzającą powinniśmy pamiętać, że jedynym kryterium wyboru nie może być wyłącznie szybkość gubionych kilogramów, ale również jej wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie!