Karmienie piersią – fakty i mity

Według najnowszych danych, WHO zaleca, aby karmienie niemowląt wyłącznie mlekiem matki trwało do 6 miesiąca życia. Następnie powinno się łączyć produkty żywnościowe z karmieniem piersią do 2 roku życia. Powszechnie wiadomo jak ogromną rolę mleko matki odgrywa w rozwoju, dojrzewaniu oraz prawidłowym działaniu układu odpornościowego dziecka, jednakże kobiety powinny również zwrócić uwagę na pozytywne działanie karmienia na ich własny organizm. Obserwuje się obniżenie ryzyka zachorowania na raka jajnika, sutka, osteoporozę, miażdżycę, cukrzycę typu II czy też nadciśnienie tętnicze. Nie ulega chyba niczyjej wątpliwości to, że karmienie piersią ma wiele zalet.

karmienie piersia

Wiele kobiet po porodzie przechodzi na restrykcyjną dietę – woda i sucharki, aby niemowlę nie miało kolek i innych dolegliwości. Jest to ogromny błąd, ponieważ w ten sposób dziecko nie dostaje wszystkich potrzebnych składników odżywczych, witamin i minerałów a mama osłabiona stanem ciąży i porodem na pewno długo będzie do siebie dochodzić podczas takiego odżywiania. Należy pamiętać, że organizm matki wytwarza pokarm z zapasów zgromadzonych w czasie ciąży, dlatego zwracamy szczególną uwagę na odpowiednio zbilansowaną dietę w tym okresie. Dieta podczas laktacji powinna być po prostu normalną, zdrową dietą zgodną z zaleceniami zasad zdrowego żywienia, a zatem zabronione są napoje gazowane, produkty typu Fast food, produkty wysokokaloryczne oraz niezdrowe przekąski. Zaleca się zwiększenie ilości kalorii w diecie matki karmiącej – według tabel, dzienne zapotrzebowanie energetyczne dla kobiety karmiącej piersią wynosi aż 3400kcal, to znacznie więcej niż podczas ciąży czy też dla kobiet wykonujących ciężką pracę. Dieta powinna być bogata w produkty pełnoziarniste, nabiał, ryby, mięsa oraz warzywa i owoce. Powinno zwrócić się szczególną uwagę na reakcję dziecka po spożyciu produktów takich jak mleko, jaja, czekolada, ryby, orzechy, pomidory, w przypadku kiedy w rodzinie występują alergie lub nietolerancje pokarmowe. Pamiętaj mamo – pokarm powstaje ze składów Twojej krwi a nie bezpośrednio z Twojego układu pokarmowego jak wiele osób sądzi! Dzieci świetnie tolerują wszystko to, co jadłaś całą ciążę, a z pewnością miałaś różne zachcianki i spożywałaś ostro przyprawione posiłki czy potrawy wzdymające. Nie ograniczaj się bez przyczyny, ponieważ w diecie równie ważne jest urozmaicenie! Obserwuj swoje dziecko, aby móc zareagować w razie wystąpienia alergii. Jak w każdej diecie, bardzo ważne jest tutaj przyjmowanie dużej ilości płynów. Może to być woda, soki, herbata np. zielona lub czerwona. Nie zaleca się spożywania kawy i mocnej herbaty. Oczywiście wszelkiego typu używki są zabronione!

ZAMÓW SWOJĄ DIETĘ