Dieta w niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy to niedobór hormonów tarczycy, który powoduje zwolnienie procesów metabolicznych w organizmie.

Jakie objawy towarzyszą niedoczynności?

  • narastające zmęczenie
  • osłabienie
  • senność
  • zaburzenia pamięci
  • łatwe marznięcie
  • zaparcia
  • przyrost masy ciała
  • obfite krwawienia miesiączkowe
  • zaburzenia czynności seksualnych u mężczyzn
  • zwolnienie czynności serca
  • nieprawidłowe ciśnienie krwi
  • parestezje
  • osłabienie słuchu
  • zmniejszenie siły mięśniowej
  • obrzęki stawów

 

Przyczyny:

DOROŚLI

DZIECI

  • Hashimoto
  • przewlekły niedobór jodu w diecie
  • napromieniowanie okolic szyi z powodu nowotworów
  • usunięcie gruczołu tarczowego
  • przedawkowanie leków przeciwtarczycowych
  • zażywanie niektórych leków
  • Niedobór jodu
  • wrodzony brak lub niedorozwój gruczołu tarczowego
  • dziedziczne przyczyny nieprawidłowości enzymów T3

 

 

Jak zdiagnozować niedoczynność tarczycy?

Diagnozę oczywiście pozostawiamy lekarzowi, który przypadku takiego podejrzenia zapewne wyśle nas do laboratorium na badanie krwi- TSH, FT3 I FT4.

Leczenie niedoczynności tarczycy polega na podawaniu choremu hormonów tarczycy. Dawki leków oczywiście ustalane są indywidualnie. Nie bez znaczenia jednak w leczeniu jest dieta, ponieważ odpowiednio dobrana ZAWSZE pomaga w zwalczaniu niedoczynności.

Warto pamiętać, że stosowanie zdrowej, odpowiednio zbilansowanej diety oraz zaleceń lekarza umożliwia normalne życie, jednak zaniedbanie choroby może prowadzić do stanu zagrożenia życia – tzw. Śpiączki hipometabolicznej.

Zasady żywienia przy niedoczynności tarczycy:

  1. Posiłki muszą być spożywane regularnie (4-5 posiłków w odstępach nie dłuższych niż 3-4h) a dieta musi być urozmaicona, aby zapewnić wszystkie składniki odżywcze. Każdego dnia w jadłospisie powinny znajdować się produkty z każdej z poniższych grup:
  • produkty zbożowe (pełnoziarniste-ciemne pieczywo, grube kasze, pełnoziarniste makarony)
  • warzywa i owoce (4-5 porcji warzyw i 2-3 porcje owoców)
  • mięso, ryby i rośliny strączkowe (chude mięsa-drób,indyk, chuda wołowina, wysokiej jakości wędliny, ryby 3-4 razy w tygodniu – tłuste morskie -> łosoś, tuńczyk, makrela; raz w tygodniu nasiona roślin strączkowych, ale u osób z niedoczynnością tarczycy jako niewielki dodatek do posiłku ze względu na zawartość w nich substancji antyodżywczych)
  • mleko i produkty mleczne
  • tłuszcze – oleje roślinne – oliwa z oliwek, olej rzepakowy, ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych

 

  1. Produkty zbożowe – główne źródło energii
  2. Mleko i produkty mleczne powinny być stałym elementem diety
  3. Ogranicz spożycie mięsa
  4. Codziennie spożywaj warzywa i owoce – niska zawartość kaloryczna większości warzyw i owoców wynika z tego, że zawierają one dużą ilość wody (80-90%)
  5. Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych
  6. Unikaj cukru i produktów przetworzonych
  7. Ogranicz spożycie soli – przyprawiaj ziołami
  8. Pij co najmniej 1,5 litra wody, wyeliminuj soki, napoje gazowane, niegazowe i alkoholowe oraz nektary
  9. Kontroluj masę ciała i uprawiaj sport!

Dlaczego sport jest ważny?

Przy niedoczynności tarczycy bardzo często dochodzi do zmniejszenia podstawowej przemiany materii, czyli spowolnienia metabolizmu. Regularna aktywność fizyczna przeciwdziała temu procesowi podwyższając tempo metabolizmu , co ułatwia utrzymanie odpowiedniej masy ciała lub redukcję.

Na jakie składniki odżywcze zwrócić uwagę przy niedoczynności tarczycy?

  • JOD- makrela, małże, ostrygi, dorsz, brokuły, otręby, wody mineralne
  • SELEN – ryby, skorupiaki, czosnek, grzyby, orzechy brazylijskie
  • ŻELAZO – nasiona lnu, pestki dyni, otręby pszenne, żółtko jaja, wątróbka kurczaka
  • CYNK – prod. Zbożowe, mięso i jego przetwory
  • BŁONNIK – prod. Zbożowe (pieczywo pełnoziarniste, grube kasze, ryż brązowy, otręby i płatki owsiane), suszone owoce, owoce i warzywa na surowo

Napisz Komentarz