Jak stres wpływa na nasz organizm?

W dzisiejszych czasach żyjemy tak szybko, że nie mamy czasu nawet zastanowić się nad swoim samopoczuciem. Stres towarzyszy nam niemal bez przerwy. Definicja mówi nam, że

stres to sekwencja zdarzeń, zaczynających się bodźcem (stresor), uruchamiającym reakcję OUN (percepcja stresu), która z kolei uruchamia procesy fizjologiczne, czyli tak zwaną reakcję stresową.

Czym jest w takim razie reakcja stresowa? To natychmiastowa odpowiedź motoryczna i świadomościowa – rozpoczęcie procesu „wyzwalania się” z sytuacji stresowej, a następnie odpowiedź na czynnik stresowy, prowadząca do uniknięcia lub zwalczenia sytuacji stresowej. istnieją trzy rodzaje czynników, które wpływają na reakcję stresową w naszym organizmie. Są to:

  • czynniki fizjologiczne np. operacje, uszkodzenia ciała, zmęczenie, wysiłek fizyczny
  • czynniki środowiskowe np. zmiany temperatury, hałas, toksyny
  • czynniki psychologiczne np. konflikty, lęk, niepokój, zagrożenie, gniew, niska samoocena.

 

Jak działa na nas stres?

  • zwiększa się nasza czujność
  • następuje rozszerzenie źrenic
  • wzrasta pojemność minutowa serca
  • wzrasta ciśnienie krwi
  • zwężają się naczynia krwionośne skóry, przewodu pokarmowego i nerek
  • rozszerzają się naczynia krwionośne mięśni i mózgu
  • wzrasta poziom cukru we krwi

 

Są dwa rodzaje stresu. Krótkotrwały – mobilizuje na krótką chwilę nasz organizm do walki z zaistniałą sytuacją, natomiast długotrwały stres może doprowadzić nasze zdrowie do ruiny.

Skutki długotrwałego stresu:

  • migrena
  • zwiększone ryzyko zawału serca
  • zwiększone ryzyko powstawania alergii pokarmowych
  • problemy z układem trawiennym – zespół jelita drażliwego
  • zaburzenia cyklu miesiączkowego u kobiet, co powoduje problemy z zajściem w ciążę
  • spadek odporności organizmu
  • bóle pleców przez ciągłe napięcia i sztywność mięśni umiejscowionych przy kręgosłupie
  • bezsenność
  • zmniejszone wchłanianie witamin i składników pokarmowych, mineralnych w organizmie
  • problemy z koncentracją
  • niekorzystny wpływ na wygląd zewnętrzny np. wypadanie włosów

Bardzo często zdarza się, że przestajemy radzić sobie z sytuacjami stresowymi i dopadają nas napady głodu. Nie jest to jednak zwykły fizjologiczny głód. Więcej na temat tego zaburzenia odżywiania napiszę następnym razem, gdyż jest to bardzo rozległy temat, który wymaga dłuższej uwagi. Niestety problem ten zdarza się coraz częściej. Jest to bardzo niepokojące.

Jak w takim razie radzić sobie ze stresem?

Najlepszym sposobem na rozładowanie napięcia jest aktywność fizyczna, gdyż sprzyja ona powstawaniu hormonów szczęścia. Bardzo pomocne jest też rozwijanie swoich pasji i zainteresowań. Pomaga nam to zapomnieć chociaż na chwilę o problemach. Każdego dnia powinniśmy znaleźć chociaż kilka minut dla siebie, aby usiąść w spokoju, wziąć kilka głębszych, równych  oddechów i po prostu się zrelaksować 🙂

 

 

Napisz Komentarz