Przewlekła niewydolność żylna

 

Czy wiesz, że przewlekła niewydolność żylna, czyli choroba zwana „żylakami” dotyka aż 50% mężczyzn i 65% kobiet? Przerażające prawda?

 

Co wpływa na rozwój żylaków?

  • Przebyte ciąże
  • obciążenie genetyczne
  • mała aktywność fizyczna
  • siedząca praca
  • otyłość
  • palenie papierosów
  • leki hormonalne

 

Nie będę się zagłębiać w rozpoznawanie tej choroby, bo nie jestem lekarzem. Przygotowałam jednak małą ściągę dla osób, które borykają się z tym problemem, ponieważ dieta ma ogromny wpływ na zapobieganie oraz leczenie niewydolności żylnej. Zaskoczeni?

 

 

CO JEŚĆ CZEGO UNIKAĆ
  • Olej lniany lub 1-2 łyżeczki lnu dziennie (regeneruje skórę)
  • aronia, porzeczka, winogrona, papryka czerwona, grejpfruty, pomidory oraz brokuły, maliny
  • rośliny strączkowe (soja, bób, soczewica, fasola), a także kasza gryczana, kakao, czerwone wino oraz oliwa z oliwek (wzmacniają ściany żył i elastyczność)
  • Grejpfruty, pomarańcze i mandarynki razem z białą skórką (zapobiegają powstawaniu żylaków)
  • produkty z witaminą E, np. Zielone warzywa (poprawiają krążenie)
  • tłuste ryby morskie, siemię lniane, awokado, olej rzepakowy, olej lniany, orzechy włoskie, żółtko jaja (działają przeciwzakrzepowo i przeciwzapalnie)
  • duże ilości błonnika pokarmowego – pełnoziarniste pieczywa, brązowy ryż, grube kasze, razowe makarony, otrąb, pełnoziarnistych płatków zbożowych, suszone i surowe owoce, surowe i gotowane warzywa, rośliny strączkowe, orzechy, nasiona, siemię lniane
  • naturalne jogurty, kefiry, kiszona kapusta, kiszone ogórki
  • 2-3 litry płynów na dobę najlepiej woda mineralna niegazowana, herbaty ziołowe, zielona herbata
  • sól
  • tłuszcze nasycone (są we wszystkich produktach przetworzonych, słodyczach, chipsach)
  • napoje słodzone
  • fast food
  • posiłki smażone
  • posiłki tłuste
  • posiłki gotowe
  • sery żółte
  • alkohol
  • papierosy

Aktywność fizyczna i inne zalecenia:

  • odpoczynek z nogami uniesionymi powyżej serca
  • nie należy zakładać nogi na nogę
  • ograniczyć chodzenie na szpilkach
  • przy długotrwałym siedzeniu (np. W czasie podróży samochodem) lub podczas długiego stania należy często poruszać stopą do góry i na dół i wspinać się na palce, aby pobudzić krążenie
  • suplementacja probiotykami
  • najlepszy sport, nieobciążający żył to pływanie, oprócz tego codziennie np. Przez 10-15 min na leżąco rowerek, nożyce i inne ćwiczenia, które nie nadwyrężają stóp.
  • jazda na rowerze i taniec też dobrze wpływają na organizm
  • kąpiele najlepiej pod prysznicem, żeby przeprowadzać hartowanie – najpierw natrysk ciepłą wodą(nie gorącą), później chłodną (nie bardzo zimną), następnie znów ciepłą.

Mam nadzieję, że zastosowanie tych wskazówek pomoże Wam osiągnąć zamierzony cel. Wszystko w Waszych rękach! Pamiętajcie, że zdrowia nie da się naprawić w tydzień, potrzeba cierpliwości, a powyższe zalecenia na pewno nie zaszkodzą!

Napisz Komentarz