Suplementacja witaminy D – konieczność czy chwyt marketingowy?

Witaminą D nazywamy związki należące do steroidów, które wykazują właściwości przeciwkrzywicze – witaminę D3 organizm syntetyzuje z prowitaminy pod wpływem promieni nadfioletowych, natomiast witaminę D2 z ergosterolu pochodzącego z produktów roślinnych. Witamina D jest magazynowana w organizmie, dlatego możliwe jest jej przedawkowanie.

Po co nam ta witamina?

Witamina D pełni w organizmie wiele ważnych funkcji:

  • jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego
  • bierze udział w transporcie wapnia
  • wpływa na rozwój i mineralizację tkanki kostnej
  • wzmacnia system immunologiczny

Niedobór witaminy D może prowadzić do:

  • krzywicy – u niemowląt i dzieci
  • osteomalacji ( rozmiękczenia kości) – przede wszystkim u kobiet ciężarnych i karmiących
  • osteoporozy
  • ograniczenia wchłaniania wapnia z pożywienia

Gdzie znajdę witaminę D?

Witamina D w produktach spożywczych występuje w bardzo małych ilościach, dlatego nie jest możliwa wystarczająca podaż tej witaminy w okresie jesienno-zimowym, ponieważ prawie 80% dostarczamy przez ekspozycję ciała na promienie słoneczne. Witaminę D3 możemy znaleźć w produktach nabiałowych takich jak mleko, sery, jaja, masło. Można ją też znaleźć w tłuszczach rybich i ssaków morskich – tran, natomiast D2 w grzybach czy drożdżach.

Czy suplementacja jest konieczna?

Od maja do sierpnia włącznie suplementacja witaminy D nie jest konieczna pod warunkiem, że spędzamy codziennie czas na świeżym powietrzu. Przy odpowiedniej ekspozycji ciała (odkryte ramiona, twarz, dekolt) wystarczy już 15-20 minut, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie. Noworodki i niemowlęta powinny dostawać witaminę D w specjalnych kapsułkach – jest ona niezbędna do odpowiedniego wzrostu i rozwoju kości. Suplementacja witaminy D u osób dorosłych jest konieczna w przypadku, gdy nie mają możliwości przebywania „na słońcu” w ciągu dnia na przykład ze względu na swoją pracę. W okresie od września do kwietnia suplementacja jest zalecana wszystkim osobom, ponieważ synteza przez skórę nie jest w tym czasie możliwa, a podaż z pożywienia jest zbyt mała. Można stosować zarówno tran jak i witaminę D w postaci kapsułek.

Nie można kapsułek dla dorosłych podawać niemowlętom i dzieciom, ponieważ dawki różnią się w zależności od wieku, a przedawkowanie witaminy D jest bardzo niebezpieczne i może powodować:

  • złe samopoczucie,
  • brak łaknienia,
  • zmęczenie,
  • bóle głowy,
  • bóle brzucha,
  • zaparcia u dzieci,
  • biegunkę u dorosłych,
  • zwiększone stężenie wapnia we krwi, co może powodować zakłócenia pracy serca.

Napisz Komentarz