SUPLEMENTY DIETY

Art. 3 ust. 3 pkt. 39 Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia mówi o tym, że suplement diety to środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych, lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych, wprowadzany do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie […] z wyłączeniem produktów posiadających właściwości produktu leczniczego w rozumieniu przepisów prawa farmaceutycznego.

Do produkcji suplementów mogą być wykorzystywane:

  • Witaminy – A, D, E, K, B1, B2, B6, B12, C, niacyna, kwas pantotenowy, foliany i biotyna
  • Składniki mineralne – np. wapń, magnez, żelazo, miedź, jod, cynk, sód i potas
  • Aminokwasy, NNKT, błonnik pokarmowy, prebiotyki, probiotyki, luteina

Prawidłowe, racjonalne odżywianie pozwala dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych witamin oraz składników mineralnych i innych ważnych substancji w odpowiednich ilościach bez potrzeby stosowania suplementów diety, jednakże bywają sytuacje, w których dodatkowa suplementacja jest konieczna:

  • Okres rekonwalescencji po przebytych chorobach
  • Restrykcyjne diety
  • Intensywna aktywność fizyczna
  • Kobiety ciężarne
  • Kobiety w okresie laktacji
  • Osoby w podeszłym wieku
  • Niemowlęta karmione piersią
  • Kobiety po menopauzie

Bardzo ważne jest, aby pamiętać, że suplementy diety powinny być przyjmowane po konsultacji z lekarzem lub specjalistą dietetykiem, ponieważ występuje zagrożenie przedawkowania witamin lub składników mineralnych oraz możliwość interakcji z przyjmowanymi lekami.

suplementy diety

Suplementy diety przy odchudzaniu

Pierwsze, o czym należy pamiętać to fakt, że same suplementy bez odpowiednio dobranego planu żywieniowego oraz ćwiczeń nie gwarantuje nam efektywnego spalania tkanki tłuszczowej. Podczas odchudzania możemy wspomóc się jedynie suplementami, które w swoim składzie zawierają np.

  • Zieloną herbatę
  • Zieloną kawę
  • L – karnitynę
  • Chrom
  • Kwas HCA

Suplementy diety dla sportowców

Powszechnie wiadomo, że suplementy diety nie są niezbędne, ale niewielu sportowców z nich nie korzysta. Odpowiednia suplementacja nie jest też niebezpieczna, ponieważ produkty te zostały przebadane i zaakceptowane przez Główny Inspektorat Sanitarny i spokojnie możemy ich używać oczywiście zgodnie z zaleceniami producenta. Do składników takich suplementów można zaliczyć:

  • Kofeinę
  • Chrom
  • Białko
  • Glutaminę
  • Kreatynę
  • L-karnitynę