Żywienie sportowców

Nie można powiedzieć, że zdrowa dieta gwarantuje sukces w sporcie, natomiast z pewnością nieprawidłowe odżywianie może zaburzyć możliwości wysiłkowe sportowca. Na sportowy sukces ma wpływ nie tylko dobrze prowadzony trening oraz predyspozycje genetyczne ale również odpowiednio zbilansowana dieta. Zapotrzebowanie energetyczne sportowca zależy nie tylko od płci ale również od rodzaju wykonywanej dyscypliny:

          DYSCYPLINY

 

 
WYTRZYMAŁOŚCIOWE               SIŁOWE       SZYBKOŚCIOWE
 

–  gry zespołowe

–  chód

–  pływanie

–  biegi długie

–  biegi średnie

–  maratony

–  podnoszenie ciężarów

–  sporty walki

–  wioślarstwo

–  pchnięcia

–  rzuty

–  biegi do 400m

–  skoki

–  kolarstwo

–  gimnastyka

–  biegi narciarskie

dieta dla sportowca

Najważniejszym źródłem energii dla sportowców są węglowodany.  2-3 godziny przed treningiem sportowiec powinien spożyć posiłek o niskim lub umiarkowanym indeksie glikemicznym, natomiast po treningu zaleca się spożyć tzw. posiłek regeneracyjny  – węglowodanowo – białkowy. Taki posiłek wspomaga regenerację białek w mięśniach.

Udział składników pokarmowych w dobrze bilansowej diecie sportowca powinien wyglądać następująco:

                   Węglowodany                               50-60%
                       Tłuszcze                              20-30%
                         Białka                               15-20%

Należy pamiętać o witaminach oraz składnikach mineralnych. W diecie sportowca bardzo ważne jest odpowiednie spożycie witaminy D, żelaza, wapnia, cynku. Dieta każdego sportowca powinna być indywidualnie skomponowana przez dietetyka, który weźmie pod uwagę ilość treningów oraz wszystkie ważne parametry.

PORADŹ SIĘ DIETETYKA